top of page

מעשה בברניקי אחת (או יותר)

עודכן: 19 בדצמ׳ 2021

הקהל הרב שנאסף מכל רחבי הממלכה, בא לירושלים כדי ללוות את ישוע הנוצרי בדרכו האחרונה. זיעה קרה כיסתה את מצחו של הקדוש המעונה, בשעה שהובל אל אתר הצליבה, וארשת של כאב וייסורים נסוכה על פניו. לפתע, מבין ההמון, ניגשה אליו אשה צעירה, הסירה את הרעלה שעטתה לראשה, וניגבה באמצעותה את זעתו. כשהביטה בכתם הזיעה שנספגה במטפחתה, נגלתה לעיניה דמותו של המשיח בכבודו ובעצמו. שמה של הצעירה היה ברניקי, ובעקבות המאורע האמור – היא תזכר לעד כאחת הקדושות הראשונות באתוס הנוצרי. ברניקי אחרת, שהיתה בת לשושלת החשמונאית, נחשבה אז לאחת הנשים היפות והמשפיעות באימפריה הרומית כולה, ואלמלא התנגדותם של כמה סנאטורים רומיים, ייתכן שהיתה נישאת לאהובה, שלימים יתמנה לקיסר – שהיום גם אתם מכירים אותו בשם טיטוס.

סוג אחד, שפרחיו היפים מעטרים את נופי הארץ, זכה לקבל את שמה של ברניקי היפה. בעברית מכנים אותו בשם "ורוניקה", והוא משתייך למשפחת הלחכיים.

המין המוכר מכולם, הורוניקה הסורית, הוא עשב חד שנתי נמוך, שפרחיו נושאים עלי כותרת בצבעי כחול ולבן, אך הטעים מכולם הוא המין הפורח בימים אלה בגווני כחול ותכלת בערוצי נחלים שופעים: ברוניקת המים שמו.


ורוניקה סורית ליקוט
ורוניקה סורית ליקוט

לברוניקת המים יש גבעולים עגולים וחלולים, ועלים סרגליים מבריקים ורכים, שטעמם מזכיר מעט את טעמם של עלי הלחך. במסורות המקומיות נהגו להשתמש בעלים הללו לחבישת פצעים, חבורות וכיבים מזוהמים, והודות לויטמין C המצוי בהם בכמויות גדולות במיוחד, הם נחשבים יעילים במניעה של מחלת הצפדינה.

את עלי הורוניקה ניתן לאסוף מראשית החורף, עם התחדשות הזרימות בנחלים ובמעיינות, ועד לסוף הפריחה. לפני פריחתה, טעמם עדין יותר, ולאחריה, הם נעשים מרירים, אב זה ממש לא צריך להפריע לכם – מעט מיץ לימון מעליהם יאזן את המרירות הזו בקלות רבה.


סלט עם ורוניקת המים, תפוחים ופירות יבשים

הנה מתכון לסלט ירוק משובח, שיש בו שלל עלי ורוניקה, לצד עלי בר ירוקים וטריים שנלקטו ממש על ידה, במעיינות נחל התנינים:


המרכיבים:

סלט עם ורוניקה סורית מתכון
סלט עם ורוניקה סורית מתכון

1 כוס עלי ורוניקת המים – מופרדים מהגבעולים

1/2 כוס עלי כרפס הביצות

1/2 כוס עלי גרגיר הנחלים

מעט עלי נענע משובלת

2-3 תפוחים מגולענים, פרוסים לרצועות דקות

1 ראש קולורבי, קלוף ופרוס לרצועות דקות

5 כדורי לבנה עיזים בשמן זית

2-3 לימונים

אפשר להוסיף: תמרים מגולענים, צימוקים, חמוציות וכו'.


לרוטב:

2-3 כפות של רוטב סויה

1 כף סילאן

שמן זית


אופן ההכנה:

סוחטים את הלימונים למיץ. מניחים את רצועות הקולורבי בקערה, ושופכים עליהם את מיץ הלימון. משרים במשך כמה דקות לספיגת טעמי הלימון.

מוסיפים את העלים השונים, את רצועות התפוח, הפירות היבשים וכדורי הלבנה.

מוזגים את מרכיבי הרוטב מעל הסלט ומערבבים היטב בעזרת הידיים, כדי למנוע התפרקות כדורי הלבנה.


מגישים מיד.

בתיאבון!


bottom of page